ISO-accreditatie en ISO-certificering
ISO-accreditatie en ISO-certificering
Bij het certificeren van uw organisatie komt u wellicht de termen accreditatie en certificering met enige regelmatig tegen. Ondanks dat deze worden soms in combinatie met elkaar gebruikt worden, betekenen zij iets anders. Waar de ISO-accreditatie wordt toegekend aan een certificatie-instelling, wordt de ISO-certificering door de certificatie-instelling afgegeven aan organisaties die voldoen aan de eisen van een ISO-managementsysteemnormen. Maar wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een accreditatie en een certificering?
Wat is ISO-certificering?
Organisaties kunnen ervoor kiezen om een managementsysteemnorm te implementeren om processen te verbeteren. Dit helpt bij het efficiënter managen van processen. Als organisaties hun managementsysteem laten certificeren, kunnen zij aan hun stakeholders aantonen dat het managementsysteem voldoet aan de eisen van ISO. Een organisatie wordt gecertificeerd tegen ISO-normen, niet door ISO.
Er zijn ISO-normen voor diverse managementsystemen, zoals kwaliteitsmanagement (ISO 9001), gezondheid en veiligheid op het werk (ISO 45001), milieumanagement (ISO 14001), energiemanagement (ISO 50001) en informatiebeveiligingsmanagement (ISO/IEC 27001). Er zijn ook ISO-normen voor industrie- of sectorspecifieke aspecten, zoals ISO 22000 voor voedselveiligheid.
Met certificering tonen organisaties aan dat zij voldoen aan de eisen van een bepaalde ISO-norm. ISO-certificering bestaat uit een verklaring van een derde partij dat een organisatie werkt volgens een van de internationale normen die worden ontwikkeld en gepubliceerd door de International Organization for Standardization (ISO).
Organisaties ontvangen een ISO-certificaat nadat zij succesvol een audit van een managementsysteemnorm door een onafhankelijke certificatie-instelling, zoals DNV, hebben doorlopen. Om het behaalde certificaat te behouden dient een keer per jaar een externe audit uitgevoerd te worden om te waarborgen dat het managementsysteem nog functioneert volgens de gestelde eisen. Ook dient de organisatie zelf interne audits uit te voeren om het managementsysteem continu te verbeteren. Dit is een onderdeel van de eisen die de norm stelt.
Wat is ISO-accreditatie?
Het is alleen mogelijk voor een certificatie-instelling om een ISO-accreditatie te verkrijgen. Een ISO-accreditatie is een formele verklaring door een nationaal bevoegde instantie, zoals in Nederland de Raad voor Accreditatie, dat een certificatie-instelling werkt volgens de internationale ISO-accreditatienormen. De vereisten voor een accreditatie voor het certificeren van managementsystemen zijn vastgelegd in ISO/IEC 17021-1. Deze verklaring waarborgt de kwaliteit van de certificatie-instelling tijdens haar audit- en certificatieprocessen. Certificatie-instellingen kunnen ervoor kiezen om geaccrediteerde of niet-geaccrediteerde certificaten af te geven.
Veel nationale accreditatie-instellingen zijn aangesloten bij het International Accreditation Forum (IAF). Dit forum specificeert de vereisten waaraan geaccrediteerde certificatie-instellingen moeten voldoen. Accreditatie waarborgt het competentieniveau van auditoren, de integriteit en de kwaliteit van een certificatie-instelling en de regels van het certificatieproces. Net zoals bij ISO-certificering, worden certificatie-instellingen jaarlijks geaudit om hun accreditatie te behouden.
Met deze accreditatie wordt de kwaliteit van de externe audits gewaarborgd. Geaccrediteerde certificatie-instellingen moeten allen aan dezelfde strenge eisen van het IAF voldoen. Hiermee is de kwaliteit die geleverd wordt door verschillende geaccrediteerde certificatie instellingen hetzelfde.
Wat is het verschil tussen ISO-accreditatie en ISO-certificering?
ISO-certificering geldt voor organisaties die hun managementsystemen willen certificeren volgens ISO-normen. ISO-accreditatie is voor certificatie- instellingen die ISO-certificeringen afgeven, waarbij hun kwaliteit en integriteit bij het uitvoeren van het certificatieproces worden gewaarborgd.
ISO-certificering gaat over het managementsysteem binnen een organisatie, terwijl ISO-accreditatie gaat over het proces voor de certificering bij een certificatie-instelling. Accreditatie draagt bij aan het waarborgen van een onpartijdig, consistent en betrouwbaar certificatieproces. Dit vergroot de betrouwbaarheid van de ISO-certificering die aan organisaties wordt toegekend.
Voor organisaties die certificeringen willen verkrijgen, is het belangrijk dat ze een certificatie-instelling selecteren die is geaccrediteerd voor de huidige normen waaraan de organisatie wil voldoen, en ook voor de normen waarvoor de organisatie in de toekomst mogelijk gecertificeerd wil worden. Omdat certificering door een geaccrediteerde certificatie-instelling maakt dat de kwaliteit en integriteit van het certificatieproces hoog is.