Algemene Resultaten

Consumenten hebben meer vertrouwen in merkproducten voor het leveren van veilig voedsel

Voedselveiligheid is een van de belangrijkste aandachtspunten dat in het onderzoek naar voren komt. Consumenten hebben dan ook sneller de neiging om verpakte merkproducten te vertrouwen. Van de ondervraagde consumenten vertrouwt 48,4% in grote mate dat verpakte merkproducten veilig zijn. Consumenten voelen zich minder op hun gemak bij het kopen van niet-verpakt voedsel. Sléchts 31,4% beschouwt voedselveiligheid als vanzelfsprekend. In verpakte producten waar geen merk of bedrijf zichtbaar is, is het minste vertrouwen. Ongeveer 1 op de 3 consumenten heeft vertrouwen in verpakte producten zonder merknaam (Bekijk de afbeelding voor de percentages).

Communicatie is de sleutel om waarde te halen uit onafhankelijke verificatie en certificering

67,5% van de ondervraagde consumenten zou meer betalen als de informatie van een product over kwaliteit, veiligheid, milieu, sociale- en gezondheidsaspecten door een onafhankelijke derde partij zou worden geverifieerd. Dit aantal stijgt tot 69% als een voedingsproduct of de fabrikant ervan gecertificeerd is volgens een erkende kwaliteits- of voedselveiligheidsnorm. Millennials zijn eerder bereid te betalen voor een dergelijke zekerheid. Echter, 1 op de 2 consumenten geeft aan dat ze niet weten hoe ze kunnen controleren of een product of bedrijf gecertificeerd is. Hieruit blijkt dat er een groot voordeel is voor bedrijven als zij hun certificering rechtstreeks aan de consument communiceren.

QR-codes hebben een groot potentieel 

De meeste consumenten weten wat QR-codes zijn. Van de ondervraagde consumenten heeft 45,7% een QR-code van een product wel eens opgemerkt of gescand. Toch gebruikt slechts 18,5% deze regelmatig. Wanneer het vertrouwen in voedselveiligheid minder is en de controle wordt gezien als individuele verantwoordelijk neigen consumenten de QR-codes regelmatig te gebruiken. In Nederland scant 10.4% regelmatig en 20.1% soms QR-codes, 42% geeft aan het nog niet eerder te hebben geprobeerd. 

Aspecten die van invloed zijn op de consument zelf

Consumenten willen gerustgesteld worden over aspecten die direct van invloed zijn op henzelf. Wanneer er gevraagd wordt naar de onderwerpen waar consumenten meer informatie over zouden willen ontvangen, zijn zij het meest geïnteresseerd in voedselveiligheid (55%) en gezondheid (53%). Onderwerpen op het gebied van duurzaamheid, zoals het milieu (38%) en sociale aspecten (35%) staan lager op hun lijst met prioriteiten, maar zeker 1 op de 3 consumenten vindt dit ook belangrijk.

Gezondheidsproblemen: ingrediënten en veiligheid hebben de hoogste prioriteit 

Wanneer er gevraagd wordt welke gezondheidsproblemen de consument het meeste bezighoudt, komt de inhoud van producten en voedselveiligheid naar voren. Consumenten zouden graag meer informatie en transparantie ontvangen over de ingrediënten in producten (62,5%) en over de voedselveiligheid binnen de waardeketen (62,8%). Gevolgd door hygiëne om besmetting te voorkomen (58,8%) en informatie over allergenen of potentieel gevaarlijke ingrediënten (57,6%).

Milieuproblemen: Impact op de productie

Met betrekking tot de milieuproblemen, waar consumenten graag meer informatie en transparantie over zouden willen ontvangen, staat de impact van de productie bovenaan. Hierin vinden zij de duurzaamheid van de verpakkingen (67,8%) en het gebruik van biologische ingrediënten (57,6%) het belangrijkst. Gevolgd door details over algemenere problemen zoals de uitstoot van broeikasgassen (50,6%) en het herstel van natuurlijke leefgebieden en bescherming van de biodiversiteit (49,6%).

Sociale problemen: voedselverspilling wordt hoger beoordeeld dan de rechten van werknemers.

Wanneer er aan consumenten gevraagd wordt om specifieke sociale problemen te beoordelen, geven zij aan dat zij eerst meer informatie en transparantie wensen over de vermindering van de voedselverspilling (61,3%). Daarna volgen onderwerpen met betrekking tot de rechten van werknemers in de waardeketen, zoals arbeidsomstandigheden in fabrieken of landbouwvelden (56,3%) en mensenrechten (55,5%). Gevolgd door empowerment van de werknemers en de ontwikkeling van de lokale gemeenschap (38,3%).

Duurzaamheid: Hoe worden producten geproduceerd?

De consument wil onder andere meer weten over het productieproces. Daarbij willen consumenten allereerst meer weten over de oorsprong van het product en de ingrediënten (63,7%). Gevolgd door respect voor het dierenwelzijn (52,5%), de totale ecologische footprint (43,9%) en een duidelijke specificatie van veganistische of dierlijke ingrediënten (39,3%).

Transparantie van ingrediënten en veiligheid van producten hét belangrijkst

Wanneer er aan consumenten wordt gevraagd om alle onderwerpen in de categorieën: gezondheid, milieu, sociale- en andere duurzaamheidsaspecten te beoordelen, komt de vraag waar het product van gemaakt is en hoe de veiligheid ervan wordt gewaarborgd als belangrijkste zorg bovenaan. Daarnaast wil de consument meer informatie en transparantie over onderwerpen ontvangen die hen als individu direct aangaan. Een duidelijke vermelding van de inhoud, de herkomst van de ingrediënten, hygiëne om besmetting te voorkomen en de manier waarop de voedselveiligheid binnen de waardeketen wordt gewaarborgd, staan in de top 5 vermeld. Het enige andere onderwerp dat ertussen staat, wat wereldwijd vaak in de media komt, staat op de 4e plaats, namelijk de duurzaamheid van verpakkingen.

Het product is de belangrijkste bron van informatie

Bij het zoeken naar productinformatie over de kwaliteit, veiligheid, het milieu, sociale- en gezondheidsaspecten kijken consumenten naar de informatie op het product. In totaal kijkt 48,8% van de consumenten vooral naar etiketten, QR-codes of teksten die op het product omschreven zijn. Andere bronnen variëren meer van bedrijfs- tot relatiegerichte informatie. Ongeveer 31,4% bezoekt de website van de producent, terwijl 28,4% verwijst naar reclame. In totaal richt 27,3% zich tot familie en vrienden of sociale media (24,1%). Bovendien vertrouwen consumenten meer op informatie van specifieke merken. Terwijl 89,5% in grote mate of enigszins vertrouwt op specifieke merken, zegt slechts 63,7% hetzelfde voor informatie die via merkloze voedingsproducten wordt verstrekt.