Samenvatting
DNV heeft onderzoek over consumenten vertrouwen uitgevoerd onder 4.500 consumenten. Lees hieronder een samenvatting van de bevindingen in het rapport.
Voedselveiligheid
Het onderwerp voedselveiligheid is voor consumenten overduidelijk het meest belangrijkste. Consumenten hebben dan ook de gewoonte om merken te vertrouwen die dit leveren. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat consumenten meer vertrouwen hebben in verpakte producten van merken (85%) dan in niet-verpakte producten (80%) of verpakte producten zonder merk (69%). In alle landen die hebben deelgenomen aan het onderzoek zijn consumenten van mening dat producten voorzien van een merk veilig voedsel leveren. Opmerkelijk is dar er grotere verschillen zijn voor niet-verpakte producten (los voedsel) en verpakte producten zonder merk.
Informatievoorkeur van consumenten
Consumenten geven aan meer informatie te willen ontvangen over onderwerpen als voedselveiligheid (55%) en gezondheid (53%). Onderwerpen op het gebied van duurzaamheid, zoals het milieu (38%) en sociale aspecten (35%) staan lager op hun lijst met prioriteiten. De aandacht lijkt vooral uit te gaan naar wat hen als individu direct treft. Gezondheid gerelateerde problemen komen sterk naar voren als er gevraagd wordt naar wat de hoogste prioriteit heeft voor consumenten. Hierbij staat de herkomst en ingrediƫnten bovenaan de lijst, gevolgd door goede hygiƫne om besmettingen te voorkomen en voedselveiligheid in elke stap van de waardeketen. Daarnaast staan duurzame verpakkingen en voedselverspilling ook hoog op de agenda.
Consumenten willen zekerheid
Consumenten gebruiken producten zelf, als bron van informatie. Ze kijken naar etiketten, QR-codes of de productomschrijving (49%). Ook hier is het vertrouwen in een merk duidelijk zichtbaar. Maar liefst 90% vertrouwt op de informatie van verpakte producten voorzien van een merk, terwijl slechts 64% de informatie op merkloze verpakte producten vertrouwt. Wanneer informatie door een derde partij wordt geverifieerd, voegt het een extra waarde toe. Consumenten zijn over het algemeen bereid om meer te betalen (68%) voor een bepaalde zekerheid en onder de groep millenniums is deze bereidheid nog groter (79%). Hier lijkt een kans te liggen in het duidelijker communiceren van verificatie- en certificeringsinspanningen om te laten zien waar een product vandaan komt.
QR-codes vormen groot potentieel
Het gebruik van QR-codes om toegang te krijgen tot meer informatie wordt onder consumenten nog niet vaak gebruikt (19% gebruikt deze regelmatig). Alleen in de gebieden waar het vertrouwen in voedselveiligheid laag is en waar voedselveiligheid meer als een individuele verantwoordelijke wordt gezien dan een bedrijfsverantwoordelijkheid, worden QR-codes veel meer gebruikt. Bovendien, zouden meer consumenten geneigd zijn om ze te gebruiken (65%) als QR-codes toegang zouden geven tot gedetailleerde informatie over de inhoud en authenticiteit van een product. Hieruit blijkt dat er een enorme kans voor bedrijven is om zich te onderscheiden, als ze direct met de consument in contact kunnen komen.