Viewpoint Kunstmatige Intelligentie (AI)

Kunstmatige intelligentie (AI) is een technologie waar alle organisaties mee te maken krijgen. Sommige organisaties zijn al ver gevorderd en werken aan op AI-gebaseerde diensten of producten om op de markt te brengen. Andere organisaties - waarschijnlijk de meeste - zijn nog bezig met het identificeren van de juiste praktijkvoorbeelden en toepassingen om de organisatie te helpen, en te verbeteren. Dit begint bij het onderzoeken van de interne mogelijkheden voordat ze zelfs durven te zoeken naar externe kansen.

Interessant genoeg zijn er enkele overeenkomsten. Zo is cyberbeveiliging een belangrijke zorg, ongeacht de mate van volwassenheid van organisaties op het gebied van AI, terwijl de bezorgdheid over naleving van de wet- en regelgeving beperkt is. Specialistische AI-vaardigheden zijn cruciaal voor succes en het behalen van voordelen, zelfs voor toonaangevende organisaties die positieve resultaten boeken.

Of de focus nu intern of extern ligt, er lijkt een duidelijke behoefte te bestaan om de kloof op het gebied van competenties en vertrouwen te overbruggen. Het behoeft geen uitleg dat organisaties die net beginnen veel kunnen leren van toonaangevende organisaties.

Voor onze twee ViewPoint-rapporten hebben we onderzocht hoe organisaties in verschillende stadia van de volwassenheidsschaal hun AI-traject aanpakken.

Baanbrekend op weg met AI

Het rapport ‘Baanbrekend op weg met AI’ richt zich op organisaties die werkzaam zijn in de IT of die AI-oplossingen ontwikkelen voor anderen. Deze organisaties zijn behoorlijk ver gevorderd, tonen een hoge mate van volwassenheid en technische kennis en maken al gebruik van kansen en gegenereerde voordelen.

De meerderheid erkent de noodzaak van procesbeheer om veilige, betrouwbare en ethische AI-oplossingen te garanderen. 96% overweegt een AI-beheersysteem en 88% kent ISO/IEC 42001.

De reis naar kunstmatige intelligentie beginnen

Het tweede rapport ‘Aan de start van het AI-traject’ richt zich op organisaties die nog niet zo ver zijn en onderzoekt wat hen te wachten staat. De respondenten vertegenwoordigen een breed scala aan sectoren en industrieën. Slechts 21% werkt aan de implementatie van AI in organisaties waar AI-initiatieven voornamelijk gericht zijn op de interne processen.

Velen hebben nog geen duidelijke richting bepaald en het gebrek aan gespecialiseerde AI-kennis wordt door 44% als belangrijkste belemmering gezien. De meesten zien de noodzaak van procesbeheer op basis van ISO/IEC 42001 nog niet in.

Artikelen

Concept van artificial intelligence

Kunstmatige intelligentie (AI) is een veelbelovende technologie: radicale innovatie, meer efficiëntie en snellere groei.

AI concept

Kunstmatige intelligentie (AI) is in hoog tempo hele bedrijfstakken en samenlevingen aan het transformeren. Dit brengt ongekende vooruitgang, maar ook uitdagingen met zich mee.