Schijnzelfstandigheid en zzp’ers in zorg en welzijn
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst handhaven op de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA). Dit betekent dat zzp’ers moeten aantonen dat zij ‘echt’ zelfstandig zijn. Het inzetten van zzp’ers in de zorg en welzijn is een veelgebruikte oplossing geworden voor zorginstellingen om het personeelstekort aan te pakken. Maar wat zijn de gevolgen van de handhaving van de Wet DBA voor zzp’ers in deze sector?
De landelijke koepels van werkgevers hebben ‘Het Fiscaal Kompas ZZP Zorg’ ontwikkeld. Dit kompas dient als hulpmiddel voor zorgorganisaties om hun arbeidsrelatie met ingehuurde zelfstandigen vast te leggen. Het biedt richtlijnen om samen te werken zonder dat er sprake is van schijnzelfstandigheid. Als een zzp’er voldoet aan de eisen van het Fiscaal Kompas, wordt de kans groter dat hij of zij als ‘zelfstandig ondernemer’ wordt erkend.
Voldoen aan de eisen van het Fiscaal Kompas
Alle zzp’ers die het certificaat ‘zzp’er in zorg en welzijn’ hebben ontvangen, worden opgenomen in een openbaar register. Dit register toont aan dat de zzp’er voldoet aan de eisen van het Fiscaal Kompas. Een van de vereisten is dat de zzp’er een eigen kwaliteits- en klachtensysteem of keurmerk heeft. Deze punten worden getoetst bij het behalen van een HKZ-zzp-certificaat. Deze certificering is uniek omdat deze wordt uitgevoerd door een onafhankelijke certificerende instelling. Met het certificaat toont de zzp’er aan dat hij of zij aan alle eisen voldoet en een betrouwbare partner is.
Meer informatie en certificering
- Wilt u controleren of uw zzp’er gecertificeerd is? Check het in de CertCheck van DNV.
- Voor meer informatie over de certificering voor zzp’ers in de zorg kunt u hier terecht.