Bouw aan consumentenvertrouwen in een digitale wereld.
Consumenten, met name millennials en generatie X en Z, zijn digitale meesters. Ze hunkeren naar onmiddellijke informatie over de producten die ze kopen. Omdat ze steeds sceptischer worden tegenover bedrijfsinformatie, eisen ze digitaal bewijs om productclaims te valideren.
Zakelijk bewijs van verantwoorde bedrijfsvoering is niet langer voldoende. Verbonden en digitaal onderlegde consumenten eisen onmiddellijke informatie over afzonderlijke producten en validatie dat claims kunnen worden vertrouwd. Nu de hyperconnectiviteit en het vertrouwen in merken afnemen, is het winnen van het vertrouwen van de consument een ander spel. Door gebruik te maken van dezelfde trends, kunnen bedrijven digitale, op blockchain gebaseerde oplossingen en ecosystemen al gebruiken om bedrijfsprocessen te optimaliseren, de groeiende vertrouwenskloof te overbruggen en duurzame impact te stimuleren.
Wat is de vertrouwenskloof?
De Edelman Trust Barometer concludeert dat bedrijven weliswaar als bekwaam worden beschouwd, maar dat alleen ngo's ethisch verantwoord worden geacht. Dit is essentieel omdat ethische drijfveren 3 keer meer (74%) belangrijk zijn voor het vertrouwen van het bedrijf dan competentie (24%). Consumenten koppelen competentie aan bekwaamheid, terwijl ethiek verband houdt met integriteit (49%), doelgerichtheid (12%) en betrouwbaarheid (15%). Er lijkt een inherent, zelfs niet gerechtvaardigd, gebrek aan vertrouwen te zijn in de bedoelingen van bedrijven. Bedrijven moeten deze kloof actief overbruggen om het vertrouwen van de consument te winnen.
Digitalisering draagt bij aan de kloof. Kan het me helpen het te sluiten?
Het antwoord is "Ja, dat kan!" Bij DNV geloven we dat digitale, blockchain-aangedreven oplossingen en ecosystemen een krachtig antwoord kunnen bieden. Technologie alleen is echter niet voldoende. Het moet worden gecombineerd met onafhankelijke zekerstelling van derden en domeinkennis, competentie bijvoorbeeld op het gebied van eten en drinken. Door onze enterprise fit-oplossingen toe te passen, kunnen bedrijven profiteren van het snel veranderende digitale landschap, prestaties verbeteren en de vertrouwde antwoorden bieden waar consumenten naar verlangen. Voedingsmiddelen en dranken en andere bedrijven die onze oplossingen vandaag toepassen, optimaliseren de bedrijfsprestaties, volgen het traject van hun product en kunnen het verhaal erachter direct met consumenten delen. Of het nu gaat om op maat gemaakte oplossingen of My Story ™, wij helpen u bij het aanpakken en communiceren van:
- Bijhouden van ingrediënten en componenten van een product
- Authenticiteit
- Kwaliteit
- Duurzaamheid (sociale en ethische aspecten, ecologische voetafdruk, enz.)
- Efficiëntie
VeChain biedt de door blockchain aangedreven technologie. DNV biedt de benodigde zekerheid, branchekennis en vertrouwensmodellen. Samen hebben we een enterprise-fit oplossing gecreëerd die het verzamelen en verifiëren van gegevens mogelijk maakt om voorspelbaarheid en vertrouwen te bieden. We werken ook samen met andere partners voor extra technologie of het verzamelen van gegevens op een naadloze en betrouwbare manier om ervoor te zorgen dat onze klanten kunnen delen wat er achter hun producten schuilgaat.
Circulaire economien, digitale ecosystemen en het gebruik van tokens
Dezelfde combinatie van blockchain-aangedreven technologie, assurance en branchekennis kan en is samen met partner VeChain toegepast in circulaire economie en ecosystemen die duurzaam gedrag en duurzame keuzes stimuleren. Van werken om onze oceanen van plastic afval te ontdoen tot het verminderen van de CO2-uitstoot door groener rijden te stimuleren. Met BYD, fabrikant van elektrische auto's, is een Digital Carbon Ecosystem (DCE) opgericht. Bestuurders van elektrische auto's worden beloond met tokens voor hun CO2-reductie en kunnen hun beloning gebruiken in de bijbehorende digitale marktplaats. Ze kunnen onder meer zuivelproducten kopen. Bedrijven die duurzaam gedrag stimuleren zullen een belangrijke bijdrage leveren aan de SDG's van de VN.
Meer informatie
-
Heeft u vragen? bel ons gerust op 010 2922 700 of e-mail ons via certificatie@dnv.com.
-
Blijf op de hoogte via onze DNV e-nieuwsbrief en meld u hier aan.