SCL 2.0: Wat betekent deze nieuwe versie van de SCL voor De Klerk Werkendam?
Sinds de introductie van de Safety Culture Ladder (SCL) is het creëren van veiligheidsbewustzijn een belangrijk speerpunt. De SCL ontstond als norm voor de spoorbranche, maar is nu ook ver buiten deze branche bekend. Om dit meetinstrument toegankelijker te maken voor andere sectoren, is de SCL in 2023 vernieuwd. Wat betekenen de wijzigingen concreet? En wat zijn de gevolgen tijdens de audits? Gijsbert Bos, QHSE-manager bij De Klerk Werkendam, deelt zijn ervaringen.
De overgang naar versie 2.0
In 2023 is de Safety Culture Ladder volledig herzien. Het doel van deze herziening was om het instrument toegankelijker en effectiever te maken voor andere sectoren. De focus ligt in deze nieuwe versie meer op cultuur, houding en gedrag. De SCL stimuleert gezond en veilig werken. De SCL wordt toegepast binnen de eigen organisatie, maar kan ook toegepast worden bij het leveren en inkopen van diensten. Op deze manier wordt gezond en veilig werken in de gehele keten gestimuleerd.
Gezond en veilig werken staat bij steeds meer werkgevers hoog op de agenda, zo ook bij De Klerk Werkendam. “Wij zijn al meerdere jaren bezig met het bevorderen van veiligheidsbewustzijn en cultuur binnen ons bedrijf maar voor ons was de markt uiteindelijk doorslaggevend bij het certificeren tegen de Safety Culture Ladder. Dit heeft ons in 2020 doen besluiten om te starten met de voorbereiding van de certificering en begin 2021 behaalden we succesvol trede 3. Daarnaast was het voor ons ook wel een goede graadmeter om te kijken waar wij nu staan,” vertelt Bos. “Het implementeren van de SCL zagen wij dan ook als een kans. We weten niet of we de Safety Culture Ladder hadden toegepast als de vraag niet vanuit de markt kwam. Binnen De Klerk zien wij de SCL namelijk als een extra hulpmiddel om gezond en veilig werken binnen de organisatie te implementeren. In de eerste versie van de norm zaten namelijk een aantal zaken waarvan wij ons afvroegen of dit wel relevant was voor onze organisatie.” In de ogen van Bos was de eerdere versie van de Safety Culture Ladder te veel een checklist waaraan voldaan moest worden. In zijn ogen zegt het toepassen van een checklist erg weinig over hoe organisaties functioneren.
Meer aandacht voor cultuur en gedrag
De Klerk Werkendam is de eerste klant van DNV die de certificering tegen de SCL 2.0 heeft doorlopen. Ondanks dat de nieuwe versie nog niet verplicht is, koos De Klerk Werkendam bewust om te certificeren tegen versie 2.0. “Net voordat wij de hercertificatie-audit startten, kwam de nieuwe versie van de norm uit. Dit leverde intern veel gesprekken op met de vraag: Gaan we voor de 2.0 versie met de mogelijkheid dat we nog niet alles weten of kiezen voor het oude vertrouwde? Certificering tegen de eerste versie van de norm is een zekerheid. We zijn bekend met de norm en we hebben eerdere audits gehad tegen de norm. Toch hebben we besloten om tegen SCL 2.0 te certificeren. In onze ogen is de 2.0 versie veel concreter dan zijn voorganger. In deze versie van de norm wordt er objectief gekeken naar hoe mensen veiligheid ervaren. En wordt er veel meer gekeken naar hoe mensen veiligheid in de praktijk brengen, in plaats van het volgen van de regels van de norm.”
Volgens Bos vindt er binnen veiligheid op de werkvloer een verschuiving plaats van de harde kant, naar de zachte kant, waarbij er veel meer focus komt te liggen op gedrag. “Dit is ook zeker merkbaar bij de SCL. Als organisatie beschikken wij al over VCA-P, maar wij zitten niet te wachten op nog een dergelijke certificering. Het kost ons als organisatie namelijk erg veel tijd. In de basis draait het allemaal om één ding en dat is veiligheid op de werkvloer. Wij hopen dat in de toekomst veiligheid beoordeeld kan worden vanuit één certificaat.” Ondanks dat het nu nog aparte certificaten zijn, ziet Bos de SCL 2.0 wel als een vooruitgang. “Doordat er minder overlap is met andere normen, zoals VCA, wordt het certificeringsproces efficiënter. Er is nu namelijk meer ruimte voor cultuur en gedrag.”
De aanpak van De Klerk
“Wat we doen, doen we op eigen wijze,” vertelt Bos. “Binnen onze organisatie maken wij er geen show van. Medewerkers ontvangen voorafgaande aan de audit geen instructies met verplichte antwoorden die zij moeten geven. Wij vinden het menselijke aspect heel erg belangrijk en daar focussen wij ons ook op. Het is voor ons heel belangrijk om een reëel beeld te schetsen en dat lukt niet als de medewerkers vooraf geïnstrueerd worden met wat zij moeten zeggen tijdens de audit.” De organisatie is zich ervan bewust dat het veranderen van cultuur en gedrag tijd nodig heeft en dat het per organisatie verschillend is hoe dit aangepakt wordt.
Een goede voorbereiding is het halve werk
“De trede die wij met de certificering behalen is niet het allerbelangrijkste. In de organisatie hechten wij meer waarde aan onze mensen. We nemen hier de tijd voor en zijn ons ervan bewust dat dit tijd kost.” Dit benoemt Bos als de kracht van De Klerk Werkendam. “We kijken vanuit de organisatie en gaan in gesprek met alle lagen van de organisatie. Natuurlijk komen er in de audit zaken naar voren die beter kunnen. Wij leren ook van de audits. Onze collega’s voelen tijdens de audits geen druk, ze vertellen hoe de situatie is. En als dat leidt tot een hogere trede, dan is dat heel mooi meegenomen. De feedbackpunten die daaruit voortkomen proberen we ook door te voeren in de organisatie. Maar zoals eerder gezegd: Het kost tijd. Dat we afgelopen april het certificaat voor trede 4 hebben behaald, is iets waar wij trots op zijn.”
Neem de tijd, dat wil Bos vooral meegeven aan organisaties die certificering overwegen. “Investeer niet in dure adviseurs, maar ga het gesprek aan in de organisatie en profiteer van de kracht van de organisatie. Pas dan komt de intrinsieke motivatie om te werken op een veilige manier,” licht Bos verder toe.
Samenwerking met DNV
Dat De Klerk Werkendam voor DNV koos voor de SCL was volgens Bos een logisch besluit. “Onze voorkeur heeft een one-stop-shop. DNV voert al meerdere jaren onze audits tegen VCA en diverse ISO-normen naar tevredenheid uit. Daarom was het voor ons een logische keuze om de SCL-certificering ook bij DNV onder te brengen.”
Het proces van het aanvragen van de offerte, tot het uitvoeren van de audits loopt naar tevredenheid van Bos. “Er wordt binnen DNV altijd snel geschakeld, ook toen wij de certificering van SCL 2016 naar SCL 2.0 om wilden zetten. Het proces verliep erg soepel en de communicatie vanuit DNV was ook helder.” Tijdens de audit wordt deze soepele en heldere communicatie voortgezet. “De auditoren hebben hun vakinhoudelijke kennis op orde en denken mee over hoe wij verbeteringen door kunnen voeren.” Bos blinkt dan ook tevreden terug op de audit. “De audit gaf een mooi beeld van hoe wij werken binnen de organisatie en hoe wij omgaan met veiligheid. Het gaf ons een bevestiging dat wij het op een goede manier aanpakken en dat onze medewerkers zich niet alleen bewust zijn van veiligheid, maar het ook in de praktijk brengen.”
Bent u na het verhaal van De Klerk Werkendam geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan met de Safety Culture Ladder? Meer informatie over Safety Culture Ladder certificering vindt u hier. Of heeft u voldoende informatie en wilt u een geheel vrijblijvende offerte opvragen voor SCL-certificering? Die kunt u hier aanvragen.